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CUENCA RED | Escuela Febres Cordero – nuevo edificio híbrido en el centro histórico de Cuenca

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Vista aerea febres

Continuando con la narrativa del plan Cuenca RED y tras haber presentado la estrategia general del proyecto, el proceso de socialización desarrollado y como éste ha influido en las principales decisiones de diseño de las estrategias de acupuntura urbana y red de patios activos; hoy compartimos el último de los proyectos, siendo el de mayor impacto previsto por su escala, singularidad y enorme potencial: la Escuela Febres Cordero.

conoce más sobre el proyecto

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CUENCA RED | espacios de prioridad alta (II) cuenca hub y centro activo

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160708 - FOTOMONTAJES EN CIRCULOS

Tras haber compartido las estrategias para 3 de los espacios de prioridad alta en el marco del proyecto Cuenca Red, hoy presentamos 2 más. Las propuestas, pretenden generar un impulso renovador en estos espacios, para recuperar un tejido urbano social activo que mejore y facilite la calidad de vida y las posibilidades de habitar el centro.

conoce más sobre los dos proyectos

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CUENCA RED | 3 espacios de prioridad alta (I) Acupuntura Urbana

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CUENCA RED 2

Como hemos avanzado en este post anterior, el plan de revitalización del centro histórico de Cuenca, Cuenca RED, es una estrategia a largo plazo que afecta a numerosos espacios en la ciudad. Frente a esta estrategia a largo plazo, y con el objetivo de ordenar las fases de activación, en ecosistema urbano hemos priorizado 6 espacios para una primera fase, estableciendo unas pautas avanzadas de diseño surgidas a través de las actividades de participación, el conocimiento adquirido durante el proceso, así como nuestra propia experiencia en proyectos y diseño urbano.

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CUENCA RED | presentamos el nuevo plan de revitalización del Centro Histórico

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Encabezado

Después de haber profundizado en el marco del plan de Revitalización del Centro Histórico de Cuenca, Cuenca RED, y mostrado cómo la ciudadanía ha dialogado sobre su ciudad y alimentado el proceso de diseño gracias a su participación, en este post resumimos el resultado de la estrategia general de revitalización y presentamos los espacios de intervención prioritaria.

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CUENCA RED | del proceso de socialización al diseño urbano

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Entrevistas a los ciudadanos

En Septiembre de 2015 dimos inicio al proceso participativo Cuenca Red, un proyecto de reactivación del espacio público del Centro Histórico de Cuenca en el cual la participación ciudadana juega un papel fundamental. El proyecto lo promueven la Iniciativa de Ciudades Emergentes y Sostenibles del BID y la Municipalidad de Cuenca.

Hace algunos meses presentamos los resultados de la primera sesión de participación en este post y ahora retomamos el hilo de la narración. Antes de compartir los detalles específicos del proyecto y las estrategias de reactivación de espacio público, queremos compartir los resultados de la segunda sesión de talleres y cómo nuestra metodología participativa se ha ido afinando y sistematizando.

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international conference on city sciences | santiago de chile, 16-17 junio 2016

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En los próximos Jueves y Viernes 16-17 de Junio en Santiago de Chile se celebrará la conferencia anual del máster en City Sciences, organizada en colaboración con la Universidad del Desarrollo. Entre los participantes estarán reconocidos profesionales del mundo de los estudios urbanos, entre ellos Yuri Grigoryan -director de Project Meganom y director de educación en el Strelka Institute, José María Ezquiaga, Tong Ming y Louis Bettencourt.

Belinda Tato también es una de los ponentes invitados y será keynote speaker en la jornada del Jueves 16.

Entre los temas que se abarcarán en los dos días, encontraremos:
+ innovación de infraestructuras y servicios en contextos urbanos
+ paisajes urbanos como nuevas infraestructuras
+ desarrollo de smart cities enfocadas en los habitantes
+ innovación social y económica centrada en las personas
+ plataformas para la innovación urbana top-down y bottom-up
+ innovaciones colaborativas para nuevos retos urbanos

A continuación puedes consultar el programa completo de los dos días

Más informaciones sobre las conferencias aquí.

¡Nos vemos en Santiago!

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ecosistema urbano at 2015 Shenzhen — UABB bi-city biennale of urbanism and architecture

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overall view

Between November and December 2015 we spent one week in Shenzhen on the occasion of the 2015 Bi-City Biennale of Urbanism/Architecture, being invited by curators Alfredo Brillembourg and Hubert Klumpner to be part of the Radical Urbanism section of the exhibition. The brief of this edition of the Biennale is “Re-Living the city”, a reflection about reuse and rethinking existing buildings, the reimagination of our cities, and the remaking of our daily lives by design. The main location of the event was connected to the topic of the Biennale: the former Dacheng Flour Factory has been transformed into a massive container of thoughts and innovative practices in urbanism without hiding its recent past of industrial activity and its uncertain future.

The Dacheng Flour Factory_ Image: UABB

Our installation at the UABB Biennale, called Networked Urbanismdisplays a selection of pilot projects exploring physical and immaterial urban improvement, a critical catalogue of their urban contexts, the understanding of urban complexity and the new tools developed to address it. The colourful multimedia exhibition displays 10 pilots projects, implemented during the past 10 years in different contexts around the world, but also displays 1 mockup, a real scale version of an urban furniture design.

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The Networked Urbanism Installation reflects the working method: an overall strategic vision that relies on short term punctual and powerful interventions in specific and emblematic spots (pilot projects), rather than long term and high resources urban strategies. Ecosistema Urbano’s projects empower people and engage citizens in the tangible transformation of the places where they live.

The definition and final layout of the installation was an intense process of research and real scale experimentation to find interactions between graphic design, communication, animation and optical effects. We tried to show the common philosophy behind each project in a very visual and communicative way. Each pilot project is communicated with a graphic slogan synthesizing the nature of the intervention and its message, a reference to the city where the project is implemented, and a description of the overall urban strategy.

slogan

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10 pilot projects

Moreover, a digital layer of information is added to the graphic display. 5 multimedia dioramas provide an intriguing representation of the following pilot projects: Exuma Garden of Dreams, Dreamhamar, Asunción Open Lab,  Voronezh Sea Revitalization, and Encarnación Sustainable Development Territorial Plan.

Diorama for the project Dreamhamar

The other 5 pilot projects presented in Networked Urbanism installation are described throughout short movies displayed as holograms, thanks to a DIY fascinating technique. The videos of the projects Ecobulevard, Air Tree Shanghai, Ecópolis Plaza, Energy Carousel, Escuela Febres intervention in Cuenca , explain with 3d holograms the complexity of this interventions, showing the different layers and their several possible points of view and configurations.

Hologram of Ecobulevar project

1 Mockup
Well centered on the main wall of the space lays the message “Customize public space“, surrounded by drawings of the possible configurations of Madrid Chair. In the central area of the exhibition there are 18 pieces of this flexible and multipurpose urban furniture in red and orange versions allowing visitors to interact and create their own favourite exhibition layout.

Assembly phase of Madrid Chairs

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The UABB Biennale will be open until March 3rd 2016, if you are planning to visit Shenzhen, don’t miss it!

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Diseño Cívico | curso online de Domenico Di Siena

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Hoy os hablamos de nuestra colaboración con el proyecto Diseño Cívico desarrollado por Domenico Di Siena, quién muchos de vosotros seguramente ya conocen y que durante unos años ha sido parte de nuestro equipo.
Antes de todo vamos a descubrir un poco más sobre este concepto. El Diseño Cívico promueve dinámicas colaborativas para conseguir soluciones colectivas pensadas para el bien de una comunidad. El objetivo es trabajar sobre el desarrollo de proyectos cívicos es decir proyectos relacionados con la ciudadanía entendida como colectividad política.

Los resultados de un Diseño Cívico pueden ser Servicios, Espacios, Relaciones, Sistemas, Herramientas, Dispositivos, Métodos, Procesos, Estrategias, Políticas, Contenidos Audiovisuales y Aplicaciones Web y Móviles.

Domenico acaba de lanzar una plataforma para avanzar sobre la definición y la investigación sobre Diseño Cívico. Para descubrir un poco más os invitamos a ver este vídeo

El primer resultado de este trabajo es un curso online de la duración de 3 meses que empezará el día 28 de septiembre. El curso propone un recorrido para descubrir una nueva idea de Diseño basada en la hibridación de diferentes disciplinas, asociada a una importante reflexión sobre la territorialidad y los procesos de Inteligencia Colectiva.

Consta de 30 clases impartidas online por el mismo Domenico. Entre los diferentes temas abordados se presentará también nuestro proyecto Dreamhamar analizado como uno de los casos de estudio.

El curso nace gracias al apoyo y la certificación del Instituto de Arquitectura del Colegio de Arquitectos de Madrid.

Estructura del curso

+ 30 sesiones de 20 minutos
+ 3 meses
+ 3 sesiones live en streaming
+ 1 foro de debate exclusivo para los participantes
+ 1 grupo chat instantáneo tipo whatsapp (slack)
+ 1 proyecto colectivo para definir un modelo de red abierta de Espacios Cívicos
+ 1 seguimiento de proyectos de los participantes

Diseño de una red abierta de Espacios Cívicos

El curso será la ocasión para trabajar sobre un proyecto de red abierta de espacios cívicos.
Los participantes definirán a través de un proceso de codiseño qué es un espacio cívico y sobre todo cómo conectarlos entre ellos.

Un punto de partida será pensar cómo estos espacios promueven que la Ciudadanía pueda desarrollar proyectos sociales en constante conexión con las autoridades locales, los agentes económicos, los actores culturales y las universidades.

Descuento especial

imagen de Zuloark editada por Domenico Di Siena con logo diseñado por Francesco Cingolani

Ecosistema Urbano es partner del proyecto. Gracias a esta colaboración os ofrecemos un código de descuento que os permite ahorrar 10 euros en la matrícula.
El cupón descuento es: ecosistema.
Este descuento es valido para las primeras 16 personas que lo usen.

Para utilizar el descuento, visita la web http://disenocivico.org añade el curso al carrito. A continuación en la página de pago podrás utilizar el cupón de descuento

diseno.civico_logo

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Plan e+ | convocatoria abierta de talleres urbanos en encarnación, paraguay

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cabecera

En el marco del Plan Encarnación Más, que está imaginando un futuro urbano sostenible para la ciudad de Encarnación (Paraguay), Ecosistema Urbano organiza una serie de experiencias y talleres creativos.

Lanzamos hoy la convocatoria abierta a estudiantes universitarios residentes en cualquier ciudad de América Latina para participar en los talleres urbanos que se realizarán en dos etapas, una primera semana del 10 a 15 de Agosto y la segunda etapa del 2 al 7 de Octubre. Estudiantes y jóvenes profesionales de diversas especialidades y centros académicos, se juntarán en equipos multidisciplinares para reflexionar sobre la ciudad y proponer acciones para mejorarla.

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Networked Urbanism: The real learning begins when things go live | part II

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This is the second part (see the first part here) of our conversation with Paul Bottino, cofounder and executive director of TECH, Technology and Entrepreneurship Center at Harvard. Here you can read the first part.

BT&JLV The learning experience includes the possibility to learn from consequences, mistakes, and successes. This methodology emphasizes the value of the process itself, in contrast to a teaching approach primarily focused on the end results. How would you value the process versus the end results? Can we introduce failure/uncertainty as part of the development of the learning process?

PB You are being charitable because we people have proven ourselves pointless predictors! And our ever-growing connectedness and complexity are going to give computer power and big data analytics a long battle before we get much better. So as far as I can see, the value is in the process, and the end results are more or less kaleidoscopic: when the twirling stops for an instant, we see a pattern, rationalize how we got there, codify explanations, and issue predictions based on the code. The twirl resumes and reminds us of our folly but we can’t give up the game and our illusion of control. My response is to emphasize good practice—valuing process over results—in the hope that more often than not good results will emerge from good practice. Part of any good practice is periodic reflection intended to prolong the period where one is open to discovering the right practice for the right situation. That reflection includes looking at how the failure and uncertainty inherent in the process affects our practice; asking how we respond to and perceive failures; and how we perform and make decisions and communicate in uncertain circumstances.

BT&JLV Think Big / Start Small are two of the ten guidelines for the course, and are also key concepts for innovation in general. Do you have any advice about how to fill the gap between the “think” phase and the “start” phase? What are the most common challenges in the transition between the design phase and the actual implementation of the project in the real world?

PB Your eighth guideline for the studio is a great start, “Act Now!” (and ask questions later and along the way). Whenever possible, it’s a good idea to transform thoughts and words into actions and to test them with people. It is the formulation of something that people can see, touch, and experience that stimulates the most useful feedback. It is much easier to close this gap with virtual designs than it is with physical, but you can shrink it with models and simulations. In the virtual cases, the transition isn’t a bright line but a continual back and forth—two steps forward, one step back—of testing with people and redesigning until you realize your test subjects have become users and you feel you’ve made a phase change to implementation. With physical designs and more complicated virtual designs, there are clearer phase distinctions and cut-over moments. The real learning begins when things go live. The greatest challenge I see designers face in these moments is handling the pressure and responding to the unforeseen requirements that are now coming from stakeholders external to the design team, whereas before they were self-imposed. These events stress the entire design organism, from the belief that what you are doing is valuable to the little details that make it work. The best teams use systems thinking and parallel processing to tend to the entire organism in order to be as ready as they can be for these moments.

BT&JLV Historically, design schools have been somewhat segregated from other disciplines, and have been considered to be niche institutions. In the last decade, design has emerged as an overarching discipline, and design methods (design thinking) are strongly influencing other fields. These methods are frequently adopted by a wide range of disciplines, from scientific to humanistic ones.
How would you explain this opening? Has the role of the designer shifted from designing a building or product to “enhancing society”?

PB Design thinking fits a classic technology innovation paradigm, which is it takes on the order of 30–years to emerge from inception to widespread adoption. Ideas spread faster now but the 30 year rule still works for big changes. Design thinking is “process know-how” that fits the broad definition of technology. I would trace its origins back to 1961 and the publication of Synectics by William J. J. Gordon2. So many factors contribute to where it is today but perhaps the two main ones are increasing complexity frustrating a purely analytical approach and the shift from an industrial economy to a knowledge economy where the emphasis moved from labor, equipment, and capital to people, engendering a natural embrace of the human-centered precept of design thinking. The designer’s role changed right along with that. With a focus on people, the essential question is not what to make or how to make it, it is why to make it; so inexorably, designers (which includes makers by many other formal names) engage the issue of why, embody it in their designs, and find themselves working at the highest level of value creation.

BT&JLV You work as an educator with students and professionals coming from various institutions, with different backgrounds, education, and expectations.
In your experience, do designers and/or students of design have special capabilities for creative problem solving?

PB All children have the basic capabilities and unfortunately it seems mainstream schooling retrains them to concentrate on solving right-answer problems with predetermined tools. Design students seem to have either never lost or have managed to reawaken the childhood ability to see things differently, dive into open-ended challenges and try to figure things out without knowing the “right” way. That and a healthy quotient of cultivated empathy and the energy to exercise it regularly is what I see setting design students apart.

BT&JLV Networked Urbanism provides students with a toolbox of 10 guidelines to use during the research process:

1.EXPLORE
2. RESEARCH
3. NETWORK
4. SHARE
5. BE OPEN
6. THINK BIG
7. START SMALL
8. ACT NOW!
9. COMMUNICATE
10. MOVE BEYOND

Which other ingredients would you add to it?

PB This is a tremendous set to which I’d add:

11. DECLARE your ignorance: embrace what you don’t know and can’t explain and cultivate it as an energy source to ward off the tendency to believe you have an answer before you do—and the tendency not to risk losing what you think you have.
12. DEFY known authorities: their dissonance is as good an indication of value as your adopter’s resonance.
13. FOCUS on the meaning of your design: value springs from metaphorical shifts.
14. NARRATE the story of your design complete with round characters, rich settings, true heroes, and real villains.

You can access the complete publication here